![]() |
کد خبر : 3932 تاریخ : 1405/3/31 گروه خبری : ستاد |
|
افتتاح نیروگاه خورشیدی ۲ مگاواتی در ملایر |
|
|
نیروگاه خورشیدی ۲ مگاواتی با حضور استاندار همدان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در شهرستان ملایر افتتاح شد. |
|
به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان، استاندار همدان در آیین افتتاح نیروگاه خورشیدی ۲ مگاواتی ملایر، بر ضرورت توسعه انرژیهای تجدیدپذیر برای رفع ناترازی انرژی تأکید کرد و با اشاره به اولویتهای مدیریتی استان برای جذب سرمایهگذاران بهویژه در حوزه انرژیهای خورشیدی اظهار کرد: با تلاشهای صورتگرفته در یک سال و نیم اخیر، پروژههای نیروگاهی یکی پس از دیگری به مرحله بهرهبرداری میرسند. حمید ملانوری شمسی ناترازی انرژی را مانعی بر سر راه پیشرفت استان و بخش تولید دانست و افزود: تأمین برق پایدار برای واحدهای تولیدی در حوزههای کشاورزی، معدن، صنعت و خدمات از اهمیت ویژهای برخوردار است. وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیتهای مطلوب تابش خورشید در کشور، دولت تمرکز ویژهای بر ایجاد نیروگاههای خورشیدی با مشارکت بخش خصوصی دارد. استاندار همدان از صدور مجوز و آغاز عملیات اجرایی برای حدود ۳۳۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان همدان خبر داد و گفت: شاهد بهرهبرداری از اولین واحدها هستیم و فاز توسعهای نیروگاه فعلی نیز با ۲ مگاوات ظرفیت دیگر در حال احداث است. وی با بیان اینکه توسعه نیروگاههای خورشیدی مانع از قطعی برق در مناطق احداثشده میشود، تأکید کرد: این اقدامات نهتنها منافع واحدهای کشاورزی و صنعتی را حفظ میکند، بلکه به خروج کشور از ناترازیهای انرژی کمک شایانی خواهد کرد. ملانوری شمسی با دعوت از مردم برای مدیریت مصرف انرژی گفت: طبق تأکیدات رئیسجمهور، مدیریت مصرف در این دوره حساس بسیار حیاتی است، در کشور کمبودی در بخش تولید نداریم و تنها با رعایت استانداردهای الگوی مصرف میتوانیم از این دوره عبور کنیم. *صدور پروانه بیش از ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان همدان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان نیز در این مراسم با اشاره به پیشرفت قابلتوجه پروژههای نیروگاهی در استان گفت: تاکنون برای بیش از ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان پروانه صادر شده و بخش قابل توجهی از این پروژهها در حال اجرا هستند. علی سهرابیبیدار با بیان اینکه استان همدان در زمره استانهای پیشرو کشور در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر قرار دارد، افزود: با وجود چالشهای فراوان در زمینه واگذاری زمین، با حمایتهای ویژه استاندار، روند اجرای پروژهها سرعت گرفته است. وی ادامه داد: طبق برنامهریزیهای انجامشده، تا چند روز آینده ۶۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاههای خورشیدی استان افزوده میشود و تا ۲۰ روز آینده نیز از مرز ۱۵۰ مگاوات عبور خواهیم کرد. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در خصوص وضعیت نیروگاههای شهرستان ملایر تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵ مگاوات پروژه در ملایر تکمیل شده است و ۲۴ مگاوات دیگر نیز در مراحل پایانی قرار دارد که امیدواریم تا پایان شهریورماه، مجموع ظرفیت نیروگاههای خورشیدی این شهرستان به ۵۰ مگاوات برسد. وی در ادامه با اشاره به نقش مؤثر این نیروگاهها در پایداری شبکه برق خاطرنشان کرد: همین ۲۵ مگاوات نیروگاه که اکنون در ملایر به بهرهبرداری رسیده، معادل ۱۸ درصد از پیک بار (اوج مصرف) این شهرستان را پوشش میدهد که گام بزرگی برای کاهش ناترازی برق است. سهرابیبیدار ضمن قدردانی از همکاری تمامی دستگاههای اجرایی برای احداث این نیروگاهها، تأکید کرد: سیاست ما بر این است که پروژهها را پس از تکمیل کامل و حصول اطمینان از عملکرد بهینه به بهرهبرداری برسانیم تا شاهد بالاترین بهرهوری در شبکه توزیع باشیم. مدیر توزیع نیروی برق شهرستان ملایر نیز با بیان اینکه این نیروگاه در زمینی به مساحت ۳ هکتار و با سرمایهگذاری ۸۰ میلیارد تومان احداث شده است، گفت: این مجموعه سالانه حدود ۳ تا ۳.۶ گیگاواتساعت برق تولید خواهد کرد که میتواند برق مصرفی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ خانوار را تأمین کند. رضا شیردره هدف از اجرای این طرح تولید پایدار انرژی پاک، کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی، کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانهای و تأمین بخشی از نیاز برق کشور از منابع تجدیدپذیر عنوان کرد. وی تصریح کرد: از ویژگیهای این پروژه میتوان به طراحی و اجرای سیستم مانیتورینگ هوشمند برای پایش لحظهای عملکرد، استفاده از تجهیزات دارای استانداردهای بینالمللی و پنلهای خورشیدی با راندمان بالا اشاره کرد. مدیر توزیع نیروی برق شهرستان ملایر خاطرنشان کرد: همچنین این طرح علاوه بر تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر، موجب کاهش سالانه بیش از ۱۸۰۰ تن دیاکسیدکربن، کمک به پایداری شبکه برق منطقه، ایجاد اشتغال پایدار و تقویت جایگاه کشور در حوزه انرژیهای نو میشود. انتهای پیام/ |
| لینک | |
| https://mail.edch.ir/Press/ShowNews/3932 | |